Menu

NASA bereid MAVEN voor op komst nieuwe Marsrover

13/02/2019 - Exploratie, Mars, Orbiter
NASA bereid MAVEN voor op komst nieuwe Marsrover

NASA’s 4-jaar-oude MAVEN-sonde (Mars Atmosphere and Volatile Evolution) heeft zijn opdracht succesvol afgerond. Op dit moment vliegt MAVEN een beetje nutteloos rond de planeet Mars, maar daar komt verandering in. NASA zal MAVEN gebruiken als data-communicatie satelliet voor de nieuwe Marsrover Mars 2020 die volgend jaar zal gelanceerd worden.

MAVEN draait momenteel in een elliptische baan rond de planeet Jupiter op een afstand van 6200 kilometer. Maar voor zijn nieuwe opdracht als data-communicatie satelliet moet de MAVEN-sonde in een dichtere baan rond de planeet gaan vliegen, op een afstand van 4500 kilometer. De nieuwe omloopbaan van MAVEN zal niet veel korter zijn dan de vorige baan, maar de kleinste aanpassing zal een groot verschil maken in de communicatie verbindingen, hoe dichter, hoe beter de verbinding.

Niet alleen zal de verbinding tussen de twee ruimtetuigen sterker zijn, ook zal MAVEN meer omwentelingen maken rond de planeet (6,8 orbits per aarddag in plaats van 5,3 voorheen). En zal dus ook meer communiceren met de Marsrover. Tussen zijn werk als data-communicator zal MAVEN ook nog steeds de samenstelling van de atmosfeer bestuderen. In de toekomst zal NASA nieuwe wetenschappelijke missie’s toewijzen aan MAVEN.

MAVEN werd gelanceerd in november 2013 om een klein jaar later aan te komen bij Mars. Zijn opdracht, het observeren van de structuur en samenstelling van de atmosfeer van de planeet, is na twee jaar succesvol beëindigd. MAVEN zelf functioneert nog naar behoren en heeft nog voldoende brandstof om nog tot 2030 door te gaan. Daarnaast beschikt MAVEN over een ultra-hoge frequentie radiozender waarmee de sonde als communicatiebrug kan dienen tussen de Marsrovers en -landers en de Aarde. In het verleden werd MAVEN al gebruikt als communicatiebrug met Curiosity. NASA zal MAVEN dus gebruiken als communicatiebrug tussen de nieuwe Marsrover en de Aarde.

In de komende maanden zal het team achter MAVEN de sonde doen afremmen (aerobraking) om daarna de zwaartekracht van de planeet te gebruiken om de sonde in een lagere baan te brengen, baan per baan. Eenmaal op de juiste hoogte zal de sonde terug versnellen om op dezelfde hoogte te blijven vliegen.

De MAVEN Aerobraking techniek: in ongeveer 360 orbits verspreid over 2,5 maanden zal de sonde 1500 kilometer dalen in hoogte en zal de baanperiode verminderen met ongeveer 3,5 uur. Resultaat: verminderde baanhoogte en kortere baanperiode.
Foto: NASA’s Scientific Visualization Studio/Kel Elkins and Dan Gallagher