Twee aardachtige planeten ontdekt rond naburige ster

08/07/2019 - Exoplaneet, Exploratie
Twee aardachtige planeten ontdekt rond naburige ster

Een team van internationale wetenschappers hebben twee aardachtige planeten gespot rond één van onze naburige sterren: de Ster van Teegarden. Deze ster bevind zicht op “slechts” 12,5 lichtjaar afstand van onze planeet.

De Ster van Teegarden licht in kosmische termen praktisch om de hoek, toch werd hij pas in 2003 ontdekt. De ster is één van de bekendste kleinere sterren, daarom duurde het zolang eer hij ontdekt werd. Alleen grote telescopen konden de ster waarnemen. De Ster van Teegarden heeft een temperatuur van ongeveer 2700 graden Celsius en is tien keer lichter dan onze zon.

Het team van wetenschappers hebben drie jaar lang hun telescopen op de ster gericht. Uit de verzamelde gegevens blijkt nu dat er twee planeten die rond de ster draaien die sterk gelijken op de Aarde. De planeten draaien in de leefbare zone rond de ster, een zone die voldoet aan de vereisten voor het bestaan van leven zoals wij dat kennen.

De planeten werden ontdekt door middel van de “transit-methode”. Deze methode werd onder meer gebruikt door de recent stilgevallen ruimtetelescoop Kepler om planeten buiten ons zonnestelsel op te sporen. Bij deze methode wordt gedurende een lange tijd naar een bepaalde ster gekeken, in dit geval de Ster van Teegarden. Wanneer de helderheid van de ster voor een korte periode afneemt en nadien weer toeneemt, kan dit erop wijzen dat er één of meerdere planeten rond de ster draaien. Als deze planeet tussen de ster en de telescoop staat zal hij een deel van het licht tegenhouden waardoor voor ons de helderheid afneemt.

Of één van de twee planeten leven herbergt blijft nog een raadsel. Wetenschappers doen hun best om buitenaards leven op te sporen.