Exoplaneet ontdekt met vreemde omloopbaan

01/10/2019 - Exoplaneet, Interstellair
Exoplaneet ontdekt met vreemde omloopbaan

Astronomen hebben een bijzondere exoplaneet ontdekt. De planeet is drie keer zo groot als Jupiter en heeft een eivormige baan rond zijn ster. Op zich is dit niet niet, er werden al eerder gigantische exoplaneten ontdekt. Wat wel eigenaardig aan exoplaneet HR5183b is dat de planeet 45 tot 100 jaar nodig heeft om één rondje rond zijn moederster te maken.

Deze planeet is anders dan alle andere exoplaneten die werden ontdekt. Andere planeten die ver van hun moederster staan hebben cirkelvormige banen. Mogelijk is de baan van planeet HR5183b op een ander manier gevormd of geëvolueerd. Het heeft ook even geduurd voordat de planeet werd ontdekt. Wetenschappers houden sinds de jaren 90 de ster HR5183 sterk in de gaten. Het eerste bewijs voor de planeet werd pas in de afgelopen paar jaar ontdekt. Zonder de langdurige inspanningen van de wetenschappers zou deze planeet nooit gevonden zijn.

De bizarre baan van de planeet deed de planeet opvallen. Het grootste deel bevind de planeet zich in de buitenste delen van het planetaire systeem. Hij volgt een zeer elliptische baan, waarna hij begint te versnellen en als een slinger langs zijn moederster vliegt. Deze beweging verraadde de aanwezigheid van de planeet. Ook is de volledige baan van de planeet nog niet in beeld, toch zijn wetenschappers zeker dat het om een planeet gaat.

De vraag blijft hoe de planeet HR5183b in zo’n sterke elliptische baan is geraakt. Als planeten worden geboren, hebben ze doorgaans een platte, cirkelvormige baan. Het meest aannemelijke scenario is dat de exoplaneet een harde zwaartekrachtsschop heeft gekregen. Ooit zal HR5183b een buur hebben gehad van vergelijkbare grootte. Toen de twee dicht genoeg bij elkaar in de buurt kwamen, duwde de ene planeet de andere uit het zonnestelsel. Dit bracht HR5183b mogelijk in een elliptische baan.

Deze ontdekking toont aan dat we nog steeds nieuwe dingen ontdekken en veel bijleren over planeten buiten ons zonnestelsel. Toen de eerste exoplaneten werden ontdekt, dachten vele astronomen dat het eigenlijk kopieën waren van ons zonnestelsel. De vondst van HR5183b is opnieuw een bewijs van een systeem dat bijlange niet op ons eigen zonnestelsel lijkt. Het universum is ongelooflijk rijk aan diversiteit.