Sommige exoplaneten beter geschikt voor leven

01/10/2019 - Exoplaneet, Hypothese
Sommige exoplaneten beter geschikt voor leven

Iedereen zou zeggen dat de Aarde de meest geschikte planeet is voor leven. Het komt hier immers in grote getallen voor, zowel in de lucht als in de diepste oceanen. Volgens wetenschappers zijn er andere planeten waar de omstandigheden voor leven nog beter zijn als op Aarde. Dat stelt een nieuwe studie voor.

Dankzij de ontdekking van de eerste exoplaneet die sterk lijkt op onze planeet zijn wetenschappers sterk geboeid door het ontwerp. Omdat de afstanden naar de exoplaneten enorm zijn en onmogelijk voor ons om af te leggen, gebruiken wetenschappers telescopen om na te gaan wat voor condities er zijn op de ontdekte planeten. Dit in combinatie met geavanceerde klimatologie geven wetenschappers meer info over of een verre planeet eventueel leven kan bevatten.

In de zoektocht naar leven richtten wetenschappers zich op planeten die zich in de leefbare zone bevinden rond hun moederster. De meeste van die planeten hebben vloeibaar water aan de oppervlakte. Maar niet alle oceanen zijn even geschikt dan andere. Zo kunnen sommige oceanen zelfs gunstiger zijn voor leven vanwege hun wereldwijde circulatiepatronen. Om na te gaan welke planeten het meest gunstig zijn werd een model ontwikkeld die de meest waarschijnlijke omstandigheden op de verschillende soorten exoplaneten laat zien. Zo kunnen wetenschappers vervolgens bepalen welke type exoplaneet de beste kans heeft om een bloeiende biosfeer te ontwikkelen en in stand te houden.

Wetenschappers richten zich vooral eerst op de oceanen van een exoplaneet. Die hebben namelijk de grootste potentie om veel actief leven te herbergen. Onderzoekers gebruiken een oceaancirculatiemodel om te bepalen welke oceanen het beste geschikt zijn om leven te bevatten. Uit dat model blijkt dat onze planeet misschien niet de meest gunstige omstandigheden bied en dat er elders een planeet is waar de omstandigheden die nodig zijn voor leven veel beter zijn dan onze planeet.

Volgens wetenschappers is de kans groot dat exomanen ook leven kunnen bevatten en deze dus niet mogen vergeten worden. De kans is groot dat er aan de oppervlakte van exomanen ook vloeibaar water te vinden is, en dat deze ook leven kunnen bevatten. Volgens sommigen moeten wetenschappers dus verder kijken dan alleen de leefbare zone rond een ster. Alleen, een exomaan is tot nu toe nog niet gevonden. Even werd gedacht dat de eerste exomaan gevonden is, maar om zeker te zijn is daarvoor meer informatie nodig.

De kans dat er elders in het heelal een planeet bestaat met een betere oceaancirculatie en dus ook actiever leven kan bevatten dan onze planeet, is reëel. Of zo een planeet daadwerkelijk bestaat moet de toekomst uitwijzen. Op dit moment bestaan er geen telescopen die dit soort exoplaneten kunnen opsporen. Maar mogelijk kan deze hypothese gebruikt worden bij het ontwerpen van toekomstige telescopen. Eerst is het de beurt aan de James-Webb telescoop die in 2021 zal worden gelanceerd. Deze krachtige en gevoelige telescoop zal de atmosfeer van talloze exoplaneten observeren.

Wetenschappers zijn voornamelijk benieuwd voor het TRAPPIST 1-systeem. Dit systeem bestaat maar liefst uit zeven planeten die mogelijk levende organismen kunnen bevatten.