Drie telescopen bestuderen de Grote Rode Vlek

18/05/2020 - Hubble, Jupiter, Telescoop
Drie telescopen bestuderen de Grote Rode Vlek

Drie telescopen hebben een tijd lang gezamenlijk de Grote Rode Vlek van Jupiter bestudeerd, een kolossale wervelstorm die al enkele honderden jaren stand houd. De Hubble-telescoop, de Jupiterverkenner Juno en de Gemini-sterrenwacht telescoop in Hawaï hebben voornamelijk het stormgebied bestudeerd opzoek naar stormverschijnselen zoals op Aarde. Terwijl Juno luistert naar de Grote Rode Vlek zullen Hubble En Gemini haarscherpe beelden maken in zichtbaar en onzichtbaar licht.

Zo blijkt dat er, net als op Aarde, bliksemontladingen plaatsvinden waarbij radiosignalen vrijkomen. Juno is uitgerust met een instrument dat die radiosignalen kan registreren. De beeldwaarnemingen van Hubble en Gemini laten zien hoe de wolken zich gedragen en hoe dik ze zijn in het stormgebied. Ook wordt bevestigd dat de donkere plekken in de Grote Rode Vlek echte gaten in het wolkendek zijn en niet, zoals eerst werd gedacht, kleurverschillen in het wolkendek.

Voor de onderzoekers was het vooral om de bliksemontladingen te doen. Uit de gegevens van de drie telescopen blijkt dat bliksemontladingen gepaard gaan met een specifieke combinatie van wolkenstructuren. Diepe wolken van waterdamp, hoge zuilen van opwellend vochtige lucht en heldere gebieden die vermoedelijk ontstaan zijn door valwinden van droge lucht liggen aan de basis van de vele bliksemontladingen op Jupiter. De grootste concentratie van bliksems die door Juno werd gezien was afkomstig uit een wervelende, draadachtige cycloon. Beelden van Hubble en Gemini laten details zien van die cycloon en maken duidelijk dat het om een verwrongen verzameling van hoge convectiewolken ging, met diepe gaten die een beeld boden op de waterwolken in de diepte.

Nu wetenschappers de oorsprong van bliksems op Jupiter in verband kunnen brengen met diepe waterwolken, kunnen ze ook bepalen hoeveel water er aanwezig is in de atmosfeer van Jupiter. Zo kunnen wetenschappers beter begrijpen hoe Jupiter en de andere gas- en ijsreuzen zijn gevormd, en dus hoe het hele zonnestelsel zich gevormd heeft.

De onderzoeksteam, onder leiding van Michael Wong, heeft de resultaten gepubliceerd in The Astrophysical Journal Supplement Series.

Beeldanalyses van Hubble en Gemini. Credit by NASA/ESA/Wong